Tým, že sú americké akcie vysoko, tak sú citlivé na slabšie čísla z ekonomiky. A včera ich vystrašil predaj automobilov. Ten klesol v marci na dvojročné minimá (16,5 mil. vozidiel). Odniesli si to predovšetkým akcie automobiliek:
Predaj automobilov v USA (biela) a zásoby automobilov (modrá); via @BloombergAsia
Toto zlé číslo je ďalším dôkazom, že na spotrebiteľské prieskumy nie je aktuálne spoľahnutie, pretože voliči Trumpa ich skresľujú tým, že podľa nich je po voľbách všetko pozitívne, do ich spotrebiteľského správania sa to však nepremieta. V obrázkoch dňa je dnes graf, podľa ktorého z ničoho nič poskočila v minulom roku dôvera v ekonomiku medzi republikánskymi voličmi z 31% na 60%.
V rámci Conference Board indexu spotrebiteľskej dôvery sú spotrebitelia dotazovaní aj na to, že či plánujú v najbližších šiestich mesiacoch kúpu auta. V marci neho odpovedalo kladne 14,1% respondentov, čo je druhá najvyššia úroveň v histórii tejto štatistiky od roku 2009 (najvyššia, 14,3%, bola dosiahnutá v júli 2012). A najväčší rast bol zaznamenaný práve v kategórii kúpy nového automobilu, aktuálne o jeho kúpe uvažuje 5,3% respondentov:
Percento respondentov uvažujúcich o kúpe automobilu (biela) a nového automobilu (žltá)
To, že spotrebitelia pri prieskumoch nadstreľujú svoje nákupné zámery však neznamená, že by mal predaj automobilov výrazne klesať. Americkej ekonomike sa totiž darí celkom dobre. Je teda možné, že sa jedná o jednorazový výkyv. Druhou možnosťou je, že dopyt sa presúva na jazdené vozidlá. Tie sú totiž v porovnaní s novými čím ďalej, tým výhodnejšie. Inflačné dáta zverejnené pred dvoma týždňami ukazujú, že cena jazdených automobilov aktuálne klesá medziročne o päť percent. Zmena ceny nových automobilov je pritom mierne v pluse.
Medziročná zmena cien jazdených (červená) a nových (žltá) automobilov; via @boes_
A je tu aj tretia, pre dopyt po automobiloch ešte horšia možnosť, a to tá, že úverové inštitúcie obmedzili požičiavanie menej bonitným klientom na kúpu automobilu. Objem nesplatených úverov na kúpu automobilu totiž v posledných kvartáloch dosiahol predkrízové úrovne (viď graf nižšie), čo mohlo mať za následok utiahnutie úverových štandardov. V neprospech tohto scenára hovorí to, že úverové inštitúcie uťahujú štandardy v čase kedy sa ekonomike nedarí, čo dnes nie je ten prípad, a aj to, že menej bonitní dlžníci kupujú skôr jazdené ako nové automobily.
Objem nových zlyhaných úverov na kúpu automobilu
Z môjho pohľadu to vyzerá na jednorazový výkyv. Pokiaľ by sa však jednalo o trvalejší jav, či už v dôsledku presunu dopytu na jazdené automobily, alebo utiahnutia úverových štandardov, tak by to bol celkom problém pre Trumpa, ktorý má víziu, že v USA sa budú stavať nové automobilky. S nižším dopytom pri rekordných zásobách nepredaných automobilov (viď prvý graf), to bude mať Trump zložité.
Každopádne bude zaujímavé sledovať, ako sa bude ďalej vyvíjať tento ukazovateľ, keďže tvrdé dáta ukazujú dosť odlišný obraz americkej ekonomiky ako dotazníkové prieskumy, ktoré sú stále na multi-ročných maximách.